رسالت من مبارزه با جهل است - وظیفه من روشنگریست

رسالت من بیان حقایق و تمایز حق از باطل ( تمایز درست از غلط ) است - هر آنچه در این وبلاگ نوشته شده برشی هر چند کوچک از حقیقت است

رسالت من مبارزه با جهل است - وظیفه من روشنگریست

رسالت من بیان حقایق و تمایز حق از باطل ( تمایز درست از غلط ) است - هر آنچه در این وبلاگ نوشته شده برشی هر چند کوچک از حقیقت است

بررسی تخصصی پژو 207 دنده ای و ساندرو استپ وی دنده ای - تست درایو


تجربه استفاده بلند مدت از پژو 207  و ساندرو استپ وی دنده ای

ما در این مقاله از بیان آنچه در دفترچه  خودرو و سایت های دیگر آمده است ( از قبیل آپشن ها و قدرت موتور و دیگر آمار و ارقام رسمی ) خودداری کرده ایم و این نقد و بررسی مربوط می شود به بررسی نسبتا بلند مدت این دو خودرو و تجربه سواری چند ماهه این خودروها



-------------------------------

کشش و گشتاور ساندرو بیشتر است
کیفیت گیربکس اصلا قابل قیاس نیست
یعنی گیر بکس ساندرو با گیربکس ۲۰۶ های فرانسوس هم قایل قیاس نبود و گیربکس ایرانی ۲۰۷ که جای خود دارد
در اولین مواجه با گیربکس 207 ، بد جا رفتن دنده ها و صداهای مختلف آن در حال حرکت شما را یاد گیربکس ایرانیزه پژو 405 و پرشیا می اندازد - من در ابتدا فکر کردم گیربکس پژو را روی 207 گذاشته اند ولی پس از پرس و جو از کارمندان ایران خودرو اظهار داشتند که پوسته گیربکس متعلق به 206 است ولی چرخ دنده ها و اجزای داخلی آن همگی ایرانی شده و همانی است که در 405 از آن استفاده می کردند

دنده ها خشک و سفت هستند

یکی از راه های شنیدن زوزه ها نا خوشایند گیربکس 207 این است که ماشین را در دنده 2 بگذارید و دور موتور را از روی 3000 به 4000 افزایش دهید و پا را از روی گاز بردارید - اینجا دقیقا صدای مرگ می دهد !!!
سپس پس از کاهش دورموتور به 3000 دوباره همین کار را تکرار کنید تا کاملا متوجه کیفیت استثنایی محصولات ایران خودرو شوید

گیربکس ماشین در دور های بالا صدای مرگ میدهد و انواع اقسام صدا ها در کیلومتر ۲ هزار به گوش میرسد

پس از فروش موفق آشغال هایی مثل پژو ۴۰۵ و پرشیا ایران خودرو به فکر استفاده از این گیربکس بسیار بی کیفیت روی پژو ۲۰۶ و ۲۰۷ افتاد

متاسفانه وقتی مصرف کننده ایرانی فرق ماشبن با کیفیت را از بی کیفیت نمیداند نتیجه همین میشود و ایران خودرو هم با شدت و هدت بیشتر خودروی بی کیفیت تولید می کند و مردم هم پشت صف می ایستند و می خرند

دنده 1 گیربکس 207 خوب جا نمی رود و به سختی جا می رود و دنده ۳ هم زمانی که پر شتاب حرکت میکنسد خویب جا نمی رود و اگر با دور بالا و شتاب از دنده 2 به 3 بروید کمی آب هویج میگیرد!!!

از همان روز های اول و در کیلومتر کمتر از 500 چندین بار هم برق ماشین قاطی کرد و مدام اخطار میداد که به ایساکو مراجعه کنید (که تا حالا پامو تو ایران خودرو نزاشتم چون معمولا ماشین را خراب تر می کنند) و الان که ماشین در کیلومتر 5000 قرار دارد هر از چندی پیغام خطا می دهد که لامپ سمت راست مشکل دارد و به ایران خودرو مراجعه کنید که من هم تا زمانی که ماشین راه می رود پامو ایران خودرو نمی گزارم

مشکلات برقی خودرو محدود به اخطار های گاه و بی گاه آن نیست و مشکلات جالب دیگری هم در این مدت مشاهده شد که به شرح زیر است

مثلا یک بار بعد از روشن کردن برق نمی رساند و ماشین ریپ میزد

یک بار قاطی کرد و به محض روشن کردن خودرو ، آب پاش و برف پاککن عقب به کار افتاد و خاموش نمی شد و همه آب سیستم تخلیه شد و ماشین را خاموش کردم و دوباره روشن کردم و درست شد - در کل خیلی به خطا های ماشین اهمیت ندهید چون خودش درست میشه اگر بخواهید هر بار که پیغام خطا میده برید ایران خودرو باید هر روز اونجا باشید


یک مدتی وقتی دنده عقب میرفتم برف پاککن میزد- در صورتی که فقط باید زمانی که برف پاک کن جلو روشنه ، برف پاککن عقب در حین دنده عقب بزنه
یه بارم که شیشه شور عقب را زدم و قطع نمیکرد و داشت همه آب مخزن را خالی میکرد ماشین رو خاموش کردم دوباره روشن کردم درست شد
دفعه بعدی هم ضبط ماشین قاطی کرد و کم‌ نمیشد و ماشین را خاموش کردم دوباره روشن کردم درست شد
اتومات شیشیه بالابر جلو هم که همون روز اول از کار افتاد
یعنی باید دستت رو روی کلید نگه داری تا شیشه بره بالا و دیگه اتومات نیست که وقتی میکشی بالا ولش کنی و شیشه خودش تا انتها بره بالاا

خلاصه اینکه خدا به خیر بگذرونه و امیدوارم سیم کشیش آتیش نگیره یا ABS در موقع خطر از کار بیوفته و به کشتنمون بده

مصرف ماشین هم به طرز وحشتناکی نسبت به 207 های فرانسوی و 206 های قدیم زیاد شده است
اینجاست که به خوبی میتوان‌متوجه شد که صرفا پوسته موتور مهم نیست و قطعاتی چون سر سیلندر و سیستم برق و انژکتور هم تاثیر بالایی در افزایش شتاب و کاهش مصرف سوخت دارند
۲۰۶ های قدیمی مصرف سوختشان در جاده ۵.۵ تا ۶.۵ لیتر بود ولی این ماشین بیش از ۸ تا می سوزاند و در شهر هم بالای ۱۰ لیتر

درسته که پوسته موتوور این‌ماشین هم مثل مدل های قدیمی tu5 است ولی به دلیل اینکه ecu و شمع ها و وایر شمع ها - دریچه گاز و سر سیلندر تغییر پیدا کرده ، موتور نه تنها از نظر کیفی افت محسوسی داشته است بلکه شتاب کاهش یاقته و مصرف سوخت هم حداقل 30 درصد افزایش یافته است

تولید چنین خودروهایی جدا از اجهاف در حق مصرف کننده اسراف بنزین و منابع طبیعی کشور است

با خاموش کردن خط تولید مگا موتور و دیگر قطعه سازان این حوزه می توان 30 درصد در مصرف سوخت خودرو صرفه جویی کرد و از طرف دیگر گام بلندی در کاهش آلودگی هوا برداشت

ای کاش دولت مردان به جای اینکه فقط به فکر گران کردن بنزین باشند و مدام از مصرف ۸۰ میلیون لیتر بنزین در روز دم بزنند یک بررسی کوچک و اماری انجام میدادند تا متوجه شوند اگر درب ایران خودرو بسته شود و ماشین های ارزان و به روز خارجی وارد شود مصرف سوخت کل کشور از ۸۰ میلیون لیتر به ۴۰ تا ۵۰ میلیون لیتر میرسد



کیفیت ساندرو استپ وی طبق امار وزارت صنایع حدودا ۳ برابر 207 است و دوام و ماندگاری آن هم گواهی بر این‌موضوع است

میزان خرابی های تندر سه برابر کمتر‌از ۲۰۶ است
تعداد دفعاتی که تندر شما را به تعمیر گاه میکشاند در هر ۴ ۵ سال یا ۶۰ تا ۷۰ هزار کیلومتر است ولی ۲۰۶ هر از چندی نیاز به تعمیر دارد

در پایان یک دستگاه تندر ۹۰ مدل ۹۱ با ۵ سال کارکرد را مثال میزنم
این ماشین همه جوره بهش فشار اوردیم و باهاش بارها و بارها دریفت کردم آن هم برای مدت طولانی و هربار چند ساعت مشغول دریفت زدن در برف بودیم
در هنگام دریفت دورموتور نزدیک ۷ هزار میشد و در کمال تعجب تا روز آخر موتور نسوزاند !!!
 در تمام این مدت فقط روغن و فیلتر عوض کردیم و کلا یک بار در کیلومتر ۶۰ هزار کیلومتر کاسه نمد گیربکس عوض شد
خودروی مذکور بعد از ۵ سال و ۶۸ هزار کیلومتر کارکرد همچنان سالم و سرحال است و تنها اشکالی که پیدا کرده بود کاهش قدرت جرقه زنی بود که به خاطر شستشوی موتور بود و با تعویض کویل ها رفع میشد

به تندر سواران اکیدا توصیه میکنم موتور را نشویید و اگر ۱ درصد نیاز به شستشوب موتور بود حتما روی سیلندر یک پلاستیک بیاندازید تا آب روی سیلندر نریزد چون کویل ها داخل حفره سیلندر قرار دارند و آب داخل حفره ها باقی میماند و هر قدر هم باد بگیرید اطراف کویل ها خشک نمیشد  و باعث خرابی کویل ها میشود

بنده موتور را دو بار شستم و هر بار موتور را بعد از شستشو باد گرفتم و تا صبح هم ماشین رو روشن نکردم ولی باز هم وقتی شمع ها را عوض کردم دیدم که پایه شمع ها و سر کویل ها زنگ زدگی پیدا کرده است که باعث کاهش توان جرقه زنی خودرو میشود

کویل های تندر اگر موتورش شسنه نشود حداقل ۱۳۰ هزار کیلومتر همراه شما خواهند بود

لیست سرویس های تندر در ۵ سال و ۶۸ هزار کیلومتر
روغن و فیتلتر روغن و فیلتر هوا بین ۸ تا ۹ هزار کیلومتر عوض میشد - مارک روغن هم بهران 10w40 قوطی فلزی سبز بود
دو یا سه بار تعویض فیلتر سوخت
دو سه بار مصرف مکمل های شستشوی انژکتور و سیستم سوخت رسانی (توجه داشته باشید این مکمل ها را حتما بعد از تعویض فیلتر سوخت به کار گیرید در غیر اینصورت تمام کثیفی های فیلتر حل میشود و وارد انژکتور ها و مدار سوخت میشود و خودرو به مشکل می خورد - اگر فیلتر سوخت را عوض نکرده اید استفاده کردن از مکمل های سوخت و انژکتور شور ها مضر تر از استفاده کردن از آنهاست


مکمل های مورد استفاده در این مدت که مورد تایید بنده است عبارتند از سوناکس و بولزان  - هیچ مارک دیگه ای را قبول ندارم


۲ بار تعویض شمع و دیگر هیچ

در صورتی که یک ۲۰۶ در طی این‌ مدت حداقل یک یا دوبار از ناحیه جلوبندی دچار مشکل میشود
چندین بار دسته موتور هایش پاره میشود
چندین اشکال از ناحیه برق
مشکلات مربوط به پاره شدن تسمه دینام و دیگر تسمه ها
صداهای عجیب و غریب موتور و گیربکس
بعضا سوراخ شدن رادیاتور و دیگر اشکالات ریز و درشت موتوری از جمله روغن ریزی و خراب شدن فشنگی روغن و پایه فیلتر روغن و ...

بد نیست بدانید ۲۰۶ برای بازار سرد اروپا طراحی و تولید شده و موتور خیلی داغی دارد به طوری که وقتی خودرو را خاموش میکنید و ۱۰ دقیقه بعد ان را روشن میکنید آمپر حتی به بالای ۱۱۰ درجه میرسد و کلا موتور به شدت داغی دارد و در حین رانندگی هم آمپر همیشه بین ۸۵ تا ۱۰۵ یا بالاتر در نوسان است ولی خانواده تندر ۹۰ و ساندرو در زمستان و تابستان با حداکثر سرنشین و کولر روشن باز هم آمپرش از خانه چهارم بالاتر نمی رود و همشه دمای موتر در حالت بهینه قرار دارد و نه یک درجه بالا میرود و نه پایین می آید

همچین موتور تندر خیلی خنک و متناسب با شرایط آب و هوایی ایران طراحی شده است
اوایل که ۲۰۶ به عنوان ازمایشی و محدود به بازار عرضه شده بود حتی خود فرانسوی ها به کارکرد و دوام خودروی ۲۰۶ امیدوار نبودند ولی توقع کم ایرانی ها از یک خودرو باعث شد این خودروی ناجور وصله تن ما ایرانی ها شود

امکان ندارد تندر را خاموش کنید و بعد از روشن کردن دمای موتور بالا رفته باشد

همچنین فن تندر دور پایین تری دارد و در گرمای تابستان صدای وحشتناک ۲۰۶ را ندارد
همچنین دمای موتور هرگز از خانه چهارم بالاتر نمی رود
فقط یک مورد در سربالایی و ترافیک و دمای بیش از 40 درجه کولر خودرو اورلود میکرد و به خاطر دمای بالای هوا و حرم گرمای ماشین جلویی و سربالایی هر چند دقییه یک بار کولر قطع میشد ولی وقتی با سرعت ۲۰ تا ۳۰ کیلومتر حرکت میکردیم کولر دوباره روشن میشد


---------


در پایان لینک یک مقاله مغرضانه و سفارشی را برایتان می گذارم




در این مقاله کاملا سفارشی به ساندرو 44 امتیاز داده اند و 207 هم 43 امتیاز را از آن خود کرده است که باید عرض کنم 207 در بهترین شرایط نمی تواند امتیازی بیشتر از 23 را از آن خود کند

 کیفیت پژو 207 طبق آمار مراجع رسمی کشور نصف ساندرو هم نیست و باید بدانید این آمار ها را بر اساس خودروهای صفری که از خط تولید به صورت تصادفی یا رندوم انتخاب می کنند به دست می آورند و کیفیت واقعی یک خودرو بعد از چند هزار کیلومتر مشخص می شود

به عنوان مثال در آمریکا خودروها را چند جور مورد تست قرار می دهند - اول تستی که بر اساس امتیاز منفی های خودروی صفر است

دوم تست 2000 کیلیومتر
سوم تست 20000 کیلومتر و تست های بعدی مربوط می شود به تست های بلند مدت 1 ساله 3 ساله و 5 ساله 100000 هزار کیلومتر


بگذریم فقط همین را بدانید به عنوان یک فرد متخصص و کتاب زنده خودرویی کشور کیفیت پژو 207 را حتی نصف ساندرو نمی دانم چون یک ساندرو با کارکرد 70 هزار کیلومتر از یک پژو 207 صفر کیلومتر استهلاک و خرابی خیلی پایین تری دارد

مثلا گیربکس ساندرو یا خانواده ال 90 در صورت استفاده عادی و نرمال بیش از 150 هزار کیلومتر دوام خواهد داشت ولی گیربکس پژو 207 از همان هزار کیلومتر اول انواع صدا های بد و نخراشیده از خودش بروز می دهد و واقعا صدای مرگ می دهد و مدام فکر میکنی دیگه داره خراب میشه وباید به فکر خرید گیربکس نو باشی



---------------


این هم یک مقاله نسبتا خوب از دیجی کالا که البته به تست میدانی و کیفیت واقعی خودرو ها نپرداخته است


https://www.digikala.com/mag/%D8%A8%DA%AF%D9%88%DB%8C%DB%8C%D8%AF%D8%9B-%D9%BE%DA%98%D9%88-207i-%D8%B1%D9%86%D9%88-%D8%B3%D8%A7%D9%86%D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%9F/




همگان میدانیم شرایط سیاسی و بخور بخور کشور باعث شده ایران خودرو فقط به فکر سود بیشتر باشد و هر روز کم خودروهایش یگذارد ولی باز هم نمی توانم چشمم را ببندم و با صدای بلند میگویم

مرده باد تولید ایرانی


.

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد